Object & Materie Fotografie

De laatste opdrachtenreeks die ik moest uitvoeren voor mijn avondschool fotografie (Encora Antwerpen) was deze keer in het kader van de module “Object & Materie” waarin we belichtingstechnieken aangeleerd kregen voor productfotografie. Verschillende types van materiaal structuren en technieken passeerden de revue: steen, glas, metaal, low & high-key. Het leuke aan deze module was dat ik weer de gelegenheid kreeg om aan paarden portret fotografie te doen, maar nu met extra aandacht voor de details.

De Module

Er werd tussen de verschillende opnames een rode draad verwacht. Dat mocht van alles zijn. Iemand koos bv. ‘muziek’ en bracht allerlei muziekinstrumenten in verschillende materialen naar de studio. Iemand anders koos ’tijd’ en verwerkte heel knap op elke opname één of meerdere stukken van het raderwerk van klokken. Er was ook een deelnemer die als rode draad gewoon zichzelf koos en objecten meebracht met een emotionele waarde.

Mijn thema hoefde ik niet ver te zoeken natuurlijk, en dus ging ik aan de slag met de verschillende materialen die we tegenkomen in de paardensport. Leder en metaal is overvloedig voorhanden, een ook voor papier had ik al snel aan een zak voeder gedacht. Maar vooral voor de materie glas was het even zoeken, dat gebruiken we niet direct bij het paard- en ponyrijden. Eerder erna …

Tijdens deze module “Object & Materie” heb ik weer veel geleerd en ook veel plezier gehad. De volgende module wordt architectuur. Ik ben benieuwd of paardenstallen daar ook onder mogen vallen … .

Himalaya liksteen

Het eerste materiaal dat we gingen fotograferen in deze module “Object & Materie” was steen. Ik vond deze zoutliksteen wel een leuk onderwerp om te fotograferen. Voor de achtergrond koos ik een zadelonderlegger. Ik vind het leuk hoe de steen lijkt licht te geven.Object & Materie: steen

Opstelling: licht met grid recht boven de steen; nog een extra licht voor de achtergrond.

Leder

Gestileerd shot van het oude zadel van m’n vader, dat ik af en toe nog eens gebruik. Ik heb verschillende composities geprobeerd, maar die bleven toch een beetje saai: een zadel op een staander. Deze detailfoto accentueerd de mooie S-vorm, de belichting zorgt ervoor dat het patina van het zadel niet verloren gaat.Object & Materie: leder

Opstelling: Softbox camera links voor algemene belichting; licht met gewone reflector camera rechts voor strijklicht op het leder; bruin papier als achtergrond.

Glas – black outline

Voor de materie glas was het zoals gezegd even zoeken om een gepast opbject te vinden. Glazen objecten vinden we niet zo snel in de paardensport. Flessen voor medicatie misschien, maar ik had al een fles voor de white outline opdracht. Dus ging ik op zoek naar sierobjecten die met paarden te maken hebben. Alleen waren die niet direct voorhanden. In onze letterbox hebben we gelukkig ook nog dit kleine glazen paardje staan.

Het ronde ding waarop het paardje staat is eigenlijk een lens uit een oude vergroter, door onze docent André Carens opgediept uit zijn schatkamer aan objecten en fotografiemateriaal. De bedoeling was eigenlijk om het paardje door deze oude lens te fotograferen, maar ik probeerde ook nog een aantal andere composities zoals deze. Het heeft wat weg van een circus scéne. De zwarte rand, het resultaat van glas in vol tegenlicht en het uiteindelijke doel van de opdracht black outline, komt hier ook het sterkste tot uiting.Object & Materie: glas - black outline

Glas – white outline

Een witte rand op glas wordt eveneens bereikt door glas in tegenlicht te fotograferen, maar de softbox wordt voor het grootste deel bedekt met een zwart papier, zodat enkel licht gestraald wordt van de rand. Hierdoor verkrijg je een witte streep op de rand van het glas. De rode (rand-) kleur van het flesje komt door de inhoud :-).

Het onderwerp staat op een zwarte glazen plaat, zodat er een mooie weerspiegeling ontstaat.

Het etiket werd apart opgelicht omdat dit moeilijk te combineren is met tegenlicht om het glas zelf zo mooi te krijgen. Met behulp van Photoshop is het etiket dan uitgeknipt en op de originele foto geplakt. Deze afbeelding is dus eigenlijk een combinatie van twee foto’s.Object & Materie: Glas - white outline

Papier

Voor papier koos ik voor een voederzak. Daar heb ik dan een aantal composities geprobeerd met wat stro en een schep. Op zich wel een goede foto, maar eigenlijk vind ik dit de minste van de reeks. Het past ook niet zo goed in het eerder minimalistische karakter van de andere foto’s. En daarnaast trekt de gele plastieken schep teveel de aandacht weg. Door fouten te maken leren we bij hé.Object & Materie: Papier

Opstelling: Softbox camera rechts en een witte reflector links.

Glanzend metaal

Voor metaal zijn er wel een aantal opties te vinden: bitten, stijgbeugels, etc. Ik koos voor een stel stijgbeugels. Ook hier ga je dan op zoek naar een aantal composities die, naast het correct weergeven van het materiaal ook nog leuk zijn om naar te kijken. Door de ene stijgbeugel wat hoger te zetten dan de andere wordt het geheel wat abstracter, zeker in samenwerking met de weerspiegeling, en interessanter voor de toeschouwer. De weerspiegeling werd bekomen door het onderwerp op een zwarte glasplaat te plaatsen.Object & Materie: glanzend metaal

Mat metaal

Voor mat metaal dacht ik eerst aan een stel hoefijzers. Maar bij de zoektocht daarnaar kwam ik ook het oude scheerapparaat van m’n vader tegen. Het handvat is geen gewoon plastiek, maar bakeliet. Het toestel is vorige winter nog gebruikt om de pony te scheren, maar is toen jammer genoeg beginnen roken. Het valt nog af te wachten of het nog kan hersteld worden, dus is het maar goed dat ik de herinnering op deze manier bewaard heb.Object & Materie: mat metaal

High-key

Voor de volgende drie foto’s in deze avondschool module “Object & Materie”mocht ik een aantal technieken uitproberen op mijn geliefde paarden portret fotografie. Om te beginnen: high-key: Een High-key foto is een foto waarbij veel (extra) licht wordt gebruikt op een (liefst) wit onderwerp, zonder te overbelichten. Een leuke toepassing voor paarden portret fotografie.High-key pony foto

Opstelling: Twee grote softboxen links en rechts van de pony.

Low-key 

Een low-key foto is het tegenovergestelde van een high-key. Met slechts een beperkte lichthoeveelheid wordt slecht een klein deel van het onderwerp of enkel de contouren zichtbaar. Dit zorgt voor een geheimzinnige mood de aanspoort om langer te blijven kijken (hoop ik toch).

Object & Materie: Low-Key

Voor de opstelling werd een strip-box gebruikt (dit is een lange, rechthoekige softbox), links achter de pony.

Vrij werk 

Voor de laatste opdracht van de module “Object & Materie” waren we volledig vrij om het onderwerp en de technieken te kiezen. Uiteraard koos ik ook hier om een portret te maken, met extra aandacht voor metaal en leder. Los van de combinatie van enkele ‘materies’ zoals leder en het glanzend bit, treft mij vooral de tedere, kwetsbare houding van de pony.

Object & Materie: vrij werk